Főoldal
Fűtőberendezések
Klímaberendezések
Állóhelyzeti fülkehűtés
Hűtőautó, raktérhűtés
Sebváltózár
Galéria
GYIK
Árajánlat
Elérhetőség

MIÉRT VÁLASSZON MINKET?

  • Magyarországon elsőként szakosodtunk állófűtés szerelésre, javításra 1991-ben.
  • Erre specializálódtunk, ez a főtevékenységünk, a hosszú évek alatt megfelelő rutint szereztünk ezen a speciális területen.
  • Időt takarítunk meg Önnek, mert állandó raktárkészletet tartunk fenn állófűtés alkatrészekből, nekünk nem kell mindent futárral hozatnunk.
  • A legkorszerűbb állófűtés diagnosztikai rendszerrel dolgozunk, amit kiegészít a tapasztalat, ezért mi nem „próbálkozással javítunk”.
  • Autóját rendben és tisztán kapja vissza tőlünk, nem karcolunk, nem barmolunk, jobban bánunk vele, mint a sajátunkkal.
  • A lehetőségekhez mérten rugalmasan intézünk mindent. Ha kell, korábban kezdünk, ha kell tovább maradunk.

A BESZERELÉS IDŐIGÉNYE

A beszerelés általános munkaidő igénye igen változatos, íme néhány jellegzetes.

Az esetek nagy többségében rendelkezésre áll a gyártó leírása, ahol pontosan megjelöli, hogy mit hová szereljünk, hová kössünk, mire ügyeljünk.

Vizes állófűtés (egyedi) beszerelése személyautóba általában másfél nap. Mivel a legtöbb időigényesebb munka, a megfelelő konzol készítése, a készülék felszerelése, csövek bekötése és ezek, egy helyen vannak, ezért ott nem tud körülötte több ember dolgozni.

Szerelünk az üzemanyag tankon, az elektromos ventillátorvezérlésen, ami nagyfokú odafigyelést igényel, nem szabad (nem érdemes) kapkodni egy kis idő megtakarításért.

Ahhoz, hogy minden rendesen elkészüljön, és ne kelljen az ügyfélnek visszajárni apróságok miatt, mindig alaposan kell légteleníteni, mindent át kell nézni, ki kell próbálni a végén.

Ez sokszor egy-két órába is telhet, de rá kell szánni az időt.

Előfordul, hogy pl. elvész egy-két patent. Bosszantó, mert ezt beszerezni este már nem lehet.

Ráadásul késő délután már eléggé szétesik az ember, precíz munkához lehetetlen koncentrálni, ezért nem érdemes erőltetni.

Ezek miatt az esetek többségében jobb, ha a műhelyben alszik egyet az autó, másnap mindent korrektül befejezünk. Az autókat mindig zárt és őrzött helyen tartjuk éjszakára. De volt már olyan eset, hogy az ügyfél kérésére csak egy részét végeztük el a munkának, másnap visszajött, és folytattuk.

Többen kérdezték, (jogosan aggódva a későbbi zörgések miatt), ezért itt válaszolok:

A műszerfalat nem szoktuk kiszerelni, nincs rá szükség. Mindig a biztosíték táblán, vagy a ventillátor fordulat szabályozó egységén végzünk bekötést, autója válogatja, hogy ez hol van, de sohasem a műszerfal mögött. Természetesen ügyelünk arra, hogy utána minden rögzítve legyen.

Levegős állófűtés teherautó fülkébe. Ez megy a leggyorsabban, általában 3-6 óra az elhelyezéstől, az igényektől (pl raktérfűtés kiegészítés) függően.

Napfénytető szerelése személyautóba egyszerűbb esetben 2-3 óra. Nagyméretű elektromos tolótetőknél előfordul, hogy 5-6 órát igénybe vesz. Általában megvárható.

Sebváltózár szerelése 1-3 óra.

Állóklíma beszerelése (egyedileg) 4-6 óra.

Szériában ezek az idők általában feleződnek.

ELVESZTI-E AZ AUTÓ A JÓTÁLLÁST, HA WEBASTO TERMÉKET SZERELÜNK BE

Nem volt még példa erre.

A Webasto minden utólagosan beszerelhető termékére TÜV minősítést kap, ami biztosítja az autó forgalmazóját is, hogy megfelelően, és biztonságosan, a járművel összhangban fog működni.

A beszereléshez pontos, autótípusonként kidolgozott leírások állnak rendelkezésre.

Természetesen fontos, hogy erre kiképzett szakemberek, egy a gyártó által elfogadott műhelyben szereljék be.

Érdekességképpen említem, hogy még a kilencvenes évek elején többször előfordult ilyen eset: Az ügyfél (biztos ami biztos alapon) megkérdezte az autószalonban, hogy áll a jótállás állófűtés vagy napfénytető szereléskor.
Mivel az ügyintéző nem tudta mit tegyen, azt az általánosságot válaszolta, (ami a felhasználói kézikönyvbe is írva van) hogy „az autóba semmilyen utólagos dolgot nem szabad beszerelni”.
Azután bátortalanul feltette a kérdést: -mi az a Webasto? – mi az az állófűtés?

Ma már minden autóhoz értő tudja, hogy a Webasto világhírű, és minősége biztosítja, hogy előírás szerinti beszereléssel, egyetlen autóban sem okozhat üzemzavart vagy garanciavesztést.

MIT TUDNAK A WEBASTO TÁVVEZÉRLŐK

Az állófűtés távvezérlők az utóbbi 20 év alatt komoly evolúción mentek át.

A régi kezdetleges, cigarettásdoboz méretű, kihúzható antennás adók, talán ha 100-200 méterről voltak hatásosak, ráadásul a hatókörük az évek folyamán rövidült.

Az áttörést a kilencvenes években megjelent T70 jelentette, kis méreteivel és nagyobb hatótávolsággal. De volt egy, a régebbiektől örökölt, komoly hiányossága, az hogy nem jelezte vissza a fűtőkészülék beindulását, így megeshetett, hogy árnyékolás, vagy vételi zavar esetén hideg autóhoz érkeztünk le.

A T80 típus ezt kiküszöbölte, az üzemjelző LED tájékoztat arról, hogy a fűtés „vette a jelet”.

A T70, T80, T90 távvezérlőket már évek óta nem gyártják.

Az újabb Webasto T91 a méretével és tudásával múlja felül elődeit.

  • Mindössze 5,5 cm.
  • Sík terepen, magaslatról, akár 1000 méter távolságból képes indítani a fűtést. Normál körülmények közt 300-600 méter a hatótávolsága.
  • Gomb megnyomásakor a LED-nek világítani kell, és elengedésekor tovább kell világítania 2 mp-ig. Ha nem világít, csak villog, akkor nem vette a jelet az állófűtés, más helyről újra kell próbálni az indítást.
  • A fűtés időtartama beállítható.
  • A legtöbb fűtőkészülék átállítható nyári üzemmódra: ilyenkor a fűtés nem indul, csak a jármű „fűtő” ventilátora, így átöblíthető a forró utastér.
  • Az elem lemerülésének közeledtét kijelzi.


A T100HTM kézi adóján lévő kijelzőn ezeken kívül lekérdezhető a jármű belső hőmérséklete is.
HTM funkcióban a készülék akár a lakásból is időre előprogramozható, úgy, hogy a fűtés időtartamát a jármű belső hőmérséklete alapján választja meg a berendezés.

Minden Webasto távvezérlőre igaz, hogy hatótávolságuk jelentősen függ a tereptárgyaktól, az épületek anyagától.

A mostani állófűtés távvezérlőknél, átlagos tégla építményekből a hatótáv kb 300 méter.

De csökkentheti a vételi zavar, interferencia, például ahol erős a rádióforgalmazás, reptereknél, vagy a „felhúzott” CB rádiók is, és a vasbeton szerkezetek, „Lindab” csarnokok is.

Ezeket a hátrányokat áthidalhatja, ha a mobiltelefonos távvezérlőt választja.

A GSM „rácsörgetős”, vagy SMS készülékeknél külön kérésre beállítható, hogy a sikeres indításról jelezzen vissza az állófűtés vezérlő.

HÁLÓZATI ÁRAMRÓL MŰKÖDŐ FŰTÉS

A 230V-os hálózati feszültségről működő alap készülékek kedvezőbb áron kaphatók mint az üzemanyagot felhasználó igaziak. Kívánságra természetesen ezt is beszereljük.

Vannak hátrányai az állófűtésekkel szemben:

  • Fűtőteljesítménye csak töredéke mint egy valódi állófűtésnek. Kb 400- 900 Watt
  • A motornak csak egy részét képes langyosítani (hengerfej, vagy karter), mivel gravítációs keringetésű
  • Az utasteret csak felárért fűtik
  • Helyhez kötött, konnektor kell hozzá
  • Erősen pörgeti a villanyórát…


MODERN DÍZEL AUTÓM VAN, ÉS FÁZOM BENNE

Ez egy gyakori jelenség.

A mai magasnyomású dízelek általában ilyenek, a motor által leadott hulladék hő, még egy Közép-európai télen is kevés a fűtéshez, főleg a városi forgalomban.

Sokan panaszkodnak erre.

Ráadásul a motornak sem tesz jót a hidegen futás.

Tévhit, hogy a mai modern anyagok miatt nem árt a motornak a 30-50°C-on üzemelés.

A motorban az illesztési hézagok meleg üzemre vannak tervezve, (hiszen nyári forróságban sem szorulhat meg a főtengely), tehát a hidegen futó alkatrészek kotyognak, verődnek egymáson.

Állófűtés hiányában ez ellen sokat nem tud tenni, bár mindenki megpróbálkozik először a termosztát cserével, vagy egy hűtőtakaróval, de ezek nem sokat javítanak a helyzeten.

A fázósak előbb-utóbb rászánják magukat egy állófűtésre.

Ezért terjednek el egyre jobban a gyárilag beszerelt állófűtések és pótfűtések is.

Láttam már 1.2-es középkategóriás autóban gyárilag szerelt fűtőkészüléket is.

Úgy 10-12 éve még csak a luxus kategóriába szerelték gyárilag.

A kényelem, és a motor kímélése miatt senki sem bánja meg, ha már egyszer rászánta magát erre a beruházásra.

MELYIK ÁLLÓKLÍMÁT VÁLASSZAM?

Állóklímákat (teherautókhoz) igen nagy teljesítmény választékban tudunk ajánlani 500 Watt-tól akár 3000 Watt-ig. Többségüket arra tervezték, hogy a motorról hajtott (gyári) klíma által lehűtött fülkét leállás után is hűvösen tartsa. A visszajelzések szerint viszont egyes típusok menet közben is igen jól használhatóak.

De fontos tudni, hogy a leállított klímával a napon hagyott és felforrósodott utastér lehűtésére a legtöbb állóklíma változat nem való. De, ha a délelőtti hűvösebb órákban bekapcsolják, és egész nap megállás nélkül üzemel, akkor képes a kellemes hőmérsékletet tartani.

Az akkumulátornak bírnia kell az esetleges néhány órás állásidőt. A teljes lemerülés ellen minden típusban van akku védelmi funkció. Munkagépekben a kis fülke légtér miatt kiválóan helyettesíthetik az "igazi" klíma berendezést.

Fontos tudni, hogy áruhűtésre, vagy több személy utazásakor (buszhoz) egyik állóklíma sem elég.

Sokan a kompresszorosat keresik, mert „az hűt jobban”. Az igaz, hogy némileg hidegebbet fúj be, de igazi előnye a szárazabb levegő, ami sokszor kellemesebb érzetet kelt a mi éghajlatunkon, mint a hűvös-párás. A kompresszornak nagyon magas az elektromos teljesítmény igénye, ezért csak kis erejű befúvómotort tesznek mellé, hogy kevésbé terhelje az akkut. Ennek eredménye a kisebb, de száraz légáramlás.

De a döntést nemcsak a műszaki paraméterek segíthetik.
Az emberek is különbözően ítélik meg a típusokat. Van, aki nem bírja a száraz levegőt, annak nem való kompresszoros.
Van aki a párásabb levegőt szereti.
Van akit a kompresszoros némileg erősebb zaja zavar.
A vizes nagyobb odafigyelést igényel, időnként tisztítani kell, speciális vegyszert kell adagolni a vízhez, máskülönben elpenészesedik.
A vizes előnye az alacsonyabb ár, csendes üzem, egyszerű felépítés, az akkukról sokáig tud üzemelni.
A vizes nagyon sok levegőt tud befújni, ami 8-12°C-al hidegebb, mint a beszívott kinti.

Arra szolgál kiválóan, hogy a zárt helyen a megszorult forró levegőt egy állandó erős és hűvös áramlattal kicseréli, illetve a gyári klíma által lehűtött utasteret hűvösen tartja. Legnagyobb hűtőteljesítményét a külső levegő alacsony relatív páratartalma esetén adja le.

Ezeken kívül léteznek az USA piacra készült, nagy teljesítményű állóklímák, melyeket külön aggregát lát el energiával. Nagy méretűek, az európai kamionok alvázán nincs elég hely a felszerelésükhöz.

ÁLLÓFŰTÉS / PÓTFŰTÉS

Gyakran felteszik a kérdést: „Vettem egy autót, van benne kályha, de nem tudom, hogyan lehet bekapcsolni? Nem találok programórát, nem találom a menüben sem a bekapcsolást.”

Ilyenkor azt válaszolom: lehet éppenséggel távvezérlős állófűtés, vagy átalakított pótfűtés, de az is lehet, hogy nem kapta meg az autóhoz a távkapcsolót. Ilyenkor esetleg meg lehet találni a szélvédőre ragasztott antennát, Webasto emblémával.

Ha ez sincs, akkor valószínűleg csak pótfűtésről van szó.
Fontos, hogy megkülönböztessük az állófűtést (standheizung, parking heater), a pótfűtéstől ( zuheizung)
A pótfűtés automatikusan indul, nem lehet befolyásolni.
Az állófűtést viszont valamilyen kezelővel lehet bekapcsolni.

A kétféle készülék hasonló alapegységekből áll, és mindkettő a motort melegíti, de a pótfűtések csak (!) menet közben képesek üzemelni.

Egyszerűen fogalmazva a pótfűtés egyfajta „lebutított” állófűtés.

A legtöbb pótfűtőkészülék átalakítása állófűtés üzemre lehetséges, és költségkímélő megoldás.

Pótfűtést csakis gyárilag szerelnek be, olyan autókba, amelyek motorjai télen az üzemi hőmérsékletet csak nehezen, hosszabb idő alatt képesek elérni. A pótfűtések üzemeléséhez három üzemállapotnak kell teljesülni:

  1. a motornak hidegnek kell lennie <70°C
  2. a motornak járni kell
  3. a külső hőmérsékletnek fagypont körülinek kell lennie <+5°C (egyes típusoknál <+10°C)

A hőmérsékletek nem egzakt adatok, a jármű típusától, de még évjárattól függően is változnak.

Az állófűtések képesek pótfűtés üzemben is működni, de ezen kívül nagy előnyük, hogy álló motornál is képesek előmelegíteni.

Pótfűtőkészülék átalakítása állófűtés üzemre.

Gyakori munkáink közé tartozik a gyárilag beszerelt pótfűtések átalakítása, amely után a rendszer teljes értékű állófűtésként üzemel, vagyis:
Álló motor mellett:
  1. 1. előmelegíti a motort
  2. 2. bekapcsolja a belső fűtést, és fűti az utasteret, jégteleníti az ablakokat
  3. 3. előválasztó órával, vagy távkapcsolóval működtethető.


A legtöbb pótfűtés átalakítható, költségeit a jármű felszereltsége határozza meg.

  • Pl. van-e beszerelt (és felhasználható) vízkeringető szivattyú?
  • Ha a klíma automata, a megvezérléséhez kell-e kiegészítő berendezés?
  • Milyen kezelő elemet, programórát vagy távkapcsolót kérnek.


Vannak autótípusok amelyeknél az átalakítás egyszerűbb, de van amely bonyolult.

Egyes CAN-buszos típusoknál csak nehezen és drágán oldható meg.

Sajnos tévhit (egyes "nem szakemberek" terjesztik), hogy az autó elő van készítve az átalakításra, „csak össze kell dugni a csatlakozókat, és kész”. Semmi nincs előre kiépítve benne, nekünk kell új kábeleket behúzni, és a megfelelő pontokat megvezérelni. Még a gyári átalakító szettek is ilyenek.

KÉRJEN AJÁNLATOT AUTÓJÁRA!

ÁLLÓFŰTÉS AZ INTERNETRŐL

Az Internet korában mindenki először itt néz körül, de mint mindenben ebben is lehetnek csapdák bőven a sokféle „kedvező” kínálatban.
Jónéhány csalódott ügyféllel találkozom évente akiket átvertek ilyen-olyan módon.

A használt választékról külön írok.

Az új készülékeknél nem árt tudni, hogy ezeket általában több részből kell megvenni.
A kedvezőnek tűnő „alap” áron nem jár hozzá kezelő elem, vezérlő, vagy beépítő készlet, esetleg egyéb nélkülözhetetlen kiegészítő.

Egyes állófűtések speciális vezérlőt kívánnak, nem lehet bármivel szabályozni, mert vagy nem is működik, vagy üzemzavart okoz, de mindenképp garanciavesztéssel jár.

Ezek a részegységek egyben képezik az állófűtést.

Sok autóba speciális CAN-vezérlő kell, ami nélkül szintén kockázatos beszerelni, hiszen az autónak árthat, vagy „csak” bezavarja a működését.

„Szeretik elfelejteni”, hogy az automata klímákhoz kiegészítő kell, IPCU-PWM.

Tudni kell, hogy csak gyárilag elfogadott szervizhelyeken történt beszerelés esetén érvényes a gyári jótállás.

Külföldről kapott készülékeknél csak a kinti kereskedő adhat garanciát, és mivel magyar szervizzel nem szoktak javíttattni, vissza kell küldeni ha gond van, és sajnos nem szeretik a felelősséget vállalni semmiért, és a postát sem állják.

Néha nagyon kedvező áron lehet hozzájutni olyan készülékhez ami ugyan vadonatúj, de már sok-sok éve állt (pl:egy katonai) raktárban, és lehetetlen egyes alkatrészeket beszerezni hozzá, tehát ha elromlik, akkor javíthatatlan.(ezeket gyakorlatilag a zúzdából mentik meg „ügyes” honfitársaink).

Azután ott vannak a lopott kályhák, amik gyári beszerelésre készülnek, CAN vezérlősek, és nem működnek csak abban az autóban, amihez feltanítható.

Egyes típusokat „hackelik” és talán jó is egy ideig, de sokat láttam már emiatt egész új korában vezérlőagy hiba miatt kidobni.
Vigyázat! A gyári beszállításra készült kályhák általában „kopaszon” kaphatók, semmi sincs velük, és külsőre szinte teljesen megegyeznek az utólagosan beszerelhető univerzális készülékekkel.

És a legújabb támadás a minőség ellen:
Sajnos a Távol-Keleten elkezdték hamisítani a régi jól csengő európai állófűtés márkákat.

Mondani sem kell talán, hogy külsőre szinte teljesen megegyeznek, de arra ügyelnek, hogy nem tesznek fel eredeti gyártói logót, de a márkanév hasonlóan cseng.

Természetesen nincsenek bevizsgálva, és azért egy tűzzel működő berendezésnél fontos lenne a megbízhatóság…

HASZNÁLT ÁLLÓFŰTÉS BUKTATÓI

Azt tapasztalom, hogy az állófűtés tulajdonosok nem szívesen válnak meg készülékeiktől, általában átszereltetik velünk a következő autóba. Ha mégis eladják, akkor általában közeli ismerősnek, nincs szükség arra, hogy valahol meghirdessék az interneten.

Az is nagyon ritka hazánkban, hogy bontóba kerülnek olyan autók, amelyekben jó állapotú állófűtés van.

Éppen ezért ritkán lehet jó állapotú, megbízható darabokat venni.

Amelyik viszont jó vásár lenne, azt túlzott áron kínálják, a nagy kereslet miatt.

Mivel látom, hogy milyen sok lepusztult, szinte már veszélyes állapotú állófűtést árulnak túlárazva, és mennyi laikust vernek át „felújított állófűtés” vagy „alig használt” „újszerű” címen, úgy gondoltam, megosztom tapasztalataimat.

Nem ajánlanám senkinek, hogy ismeretlen előéletű vagy próba nélküli kályhát vegyen, mert utána mélyen lehet a pénztárcába nyúlni.

De a próbával is lehet „játszani”, mert egészen másként viselkedik egy kályha az asztalon szobahőmérsékleten, mint akkor, amikor kemény mínuszokban kell reggel a hideg gázolajat a kopott szivattyúnak bejuttatni a félig kiégett égéstérbe, mindezt a hosszú évek alatt elpiszkolódott érintkezések, elfáradt nyomtatott áramkörök miatt komoly feszültségeséssel alig-alig melegedő izzítógyertyával meggyújtani.

Az olcsó állófűtés mindig a legrosszabbkor fog cserbenhagyni!

Az egy visszatérő mese, hogy "ezt nem is használták, mert a tulajnak garázsa volt".
Nyilvánvalóan már rendesen lestrapálták azt a készüléket.
A gyártási év címke gyakran le van kaparva, nehogy lebukjon az eladó, hogy 20 éves kályhát árul újszerűnek.

A leggyakoribb buktatók:

  • Külföldi aukciós oldalakon gyakran lehet igen kedvező árú használt levegős állófűtést találni.
    Ez azért van, mert például Németországban a műszaki vizsgán a beszerelt állófűtést is megvizsgálják, és ha a beszereléstől eltelt 10 év, kötelező a hőcserélőjét újra cseréltetni, amiről igazolást adnak.
    (megjegyzem ésszerű előírás, hiszen a porózus öntvény miatt CO mérgezést is lehet szenvedni!!!)
    Régebbi Eberspächer típusoknál ez nagyon drága, egy új kályha árának fele.
    Természetesen ésszerűbb nekik pár Euroért eladni, vagy kidobni, és helyette venni egy komplett új készüléket.

    Ezek azok a bizonyos „olcsó” állófűtések azután megjelennek nálunk is az interneten, az értéküknél jóval túlárazva.

  • Vizes készülékek eladói viszont olyan öreg és lestrapált készülékeket kínálnak, amit senkinek sem ajánlok. Élettartamuk az üzemóráktól függ, lehet egy 5-10 éves készülék hibátlan, de ha északi országból származik, vagy taxiból, kisbuszból, sokat futott autóból, akkor duplázódik, triplázódik.

    A 15- 20 éves állófűtés pedig már olyan, mint a korabeli autó: néha működik, de inkább már csak egy pénztemető. Én egyszerűen szégyelleném az ilyet eladni, mert lehet, hogy holnapután azzal felgyújtja magát valaki.

  • „Ügyes”, vagyis inkább ügyeskedő honfitársaink új beszerzési csatornát leltek: szó szerint kikukázzák azokat az állófűtéseket, amiket a nálunk nyugatabbra lévő országok szervizeiben kidobnak a szemétbe.
    Ezek a kidobott készülékek nagyon drágán javíthatóak, nem érdemes foglakozni velük, mert vezérlőegység-hibásak, vagy valamilyen drága, egyben cserélhető részegységük ment tönkre, vagyis többe kerül a leves, mint a hús.
    Itthon lefestik, lepucolják, és kipróbálás nélkül árulják számtalan helyen.
    Hozzáértő szemnek könnyű felismerni ezeket, mert (mivel csak a készüléket cserélték, nem a teljes rendszert) szinte biztos, hogy nincs hozzájuk teljes kábelköteg, vagy ha ad valamit hozzá, akkor nem passzol össze minden mindennel. Általában hiányzik, vagy nem hozzá való üzemanyag adagoló szivattyút, vagy órát adnak, esetleg csonka kábelköteget.
    Persze legjobb volna kipróbálni, de ettől fáznak az eladók.
    De amint már írtam, a próbával is lehet „játszani”!!!

  • Lehet, hogy az árban nincs benne minden tartozék, vagy nem hozzá illő, amit adnak. Sokszor igen húzós árú dolgok hiányoznak. Nem az számít, hogy adnak-e hozzá új csöveket, vagy bilincseket, kábeleket. Az számít inkább, hogy a programórája el tudja-e majd indítani.
    Az számít inkább, hogy hozzá való-e az üzemanyag szivattyú. Nagy amatőr az, aki úgy hirdeti az üzemanyag adagoló szivattyút, hogy „Webasto és Eberspächer típusokhoz való”.
    Örült nagy hülyeség!!!
    Szinte minden Eberspächer típushoz más szivattyú való, nem szabad keverni őket még típuson belül sem, nemhogy egy Webasto szivattyúval helyettesíteni!

    Legjobb esetben füstölni, kormozni fog, rossz esetben meg ki tudja…De hogy rendesen működni nem fog, az biztos.
    A rossz égés mindig rossz ómen. Szép lassan elégeti az égéstér belsejét, vagy úgy eltömíti, hogy ki is lehet dobni nemsokára.

  • Nagyon gyakori, hogy gyári beszállításra készült készüléket árulnak.
    Azt tudni kell, hogy a beszállításra készült kályhák csak külsőre hasonlítanak az utólagos beszerelésre gyártottaktól!

    Eltérő a csatlakozó kiosztása, a megvezérlési módja. Amelyik gyári beszállításra készül, azok gyakran a kényelmi berendezések CAN-bus rendszerére vannak „fűzve”.

    Hogy ez mit jelent abba most nem bonyolódom, lényeg az, hogy egyszerű kapcsolt jelre NEM indul, csak egy digitális jelsort érzékelve működik, amit a jármű computere adhat ki.
    Ezt megkerülni nem lehet, az ilyen kályha, vagy távkapcsoló, csakis abban az autóban fog működni, amihez gyártották. Vagy marad a vezérlőelektronika csere, nem éppen alacsony áron.

A "FELÚJÍTOTT ÁLLÓFŰTÉS" KÍNÁLATRÓL

Többen hirdetnek régi készüléket "felújított"-ként.

De ez a felújítás kimerül egy külső-belső tisztogatásban, esetleg festésben, vagy szilikon spray-os kezelésben. Ha egy lakást kifestünk az már felújítás, de ez nem érvényes egy fűtő berendezésre.

Egy kiöregedett hőcserélő 10 év után veszélyes!

Németországban a műszaki vizsgán ezt ellenőrzik, és ha nem volt csere, bukás. (ezért van oly sok 10 év feletti készülék olcsón egy bizonyos külföldi aukciós oldalon!)

A tisztogatástól még nem fog a kiégett égéstér regenerálódni, vagy a kopott üzemanyag pumpa újra megfelelően szállítani. Lehet, hogy az "ügyeskedő kereskedő" be tudja mutatni, hogy "tessék, ez a kályha fűt", de kiélezett helyzetben, kemény mínuszokban, dermedt alkatrészekkel, hideg gázolajjal cserben fog hagyni.

Vannak jelek, amik típustól függően jelzik az avatottaknak, hogy közeleg a vég, és komoly felújításra van kilátás.(induláskor erős füstölés, kormozás, durrogás, túl lassú láng kialakulás, csúnya motorhang)

Műszakilag az nevezhető felújítottnak, amiben a kopó-fogyó alkatrészek (csapágyak, kefék, tömítések, tömszelencék, izzító-lángőr stiftek, és égésterek) újra lettek cserélve.

Ez nem oldható meg gazdaságosan.

Egy kis festés és tisztítás csak látszatmegoldás.

BEÁZÁSRA MENNYI GARANCIA VAN?

A Webasto által elfogadott szervizekben beszerelt tetőablakok adott gyári garancia 3 év!

Néha előfordul, hogy esetenként egy beázás oka kezelői hiba.

Jellemző például a tömítő gumira felragadt fenyőtűlevél, falevélnyél vagy a vadgesztenye elvirágzása után hulló gyantás sziromlevél (vagy micsoda).

De szedtünk már le rágógumit és papírt is az üvegről, mert eldugott helyen ráragadt, és mellette befolyt az eső.

Nem mondom, 100-ból egyszer (ez csak 1%) előfordul, hogy tönkremegy a nyitómechanika, és rosszul záródik az üveg. Ezt persze soron kívül cseréljük.

Természetesen nem bírja, ha rápakolva (sőt ráülve!) kinyitják, vagy terepen , nagyon rossz úton száguldoznak vele, teljes kinyitással.

Nem tudja visszatartani a vizet, ha elvízkövesedik, mert soha nem tisztítják a tömítést.

De nyugodt lehet, hogy a Webasto napfénytető egy kis odafigyeléssel, évenként egy-két tisztítással gond nélkül fogja szolgálni hosszú évekig, és nem kell aggódnia a beázás miatt.

Persze az sem mindegy, hogy milyen gondossággal, és szakértelemmel szerelik be.

GYÁRILAG BESZERELT TETŐABLAKOM ELROMLOTT

A Webasto gyár legnagyobb számban közvetlenül az autógyáraknak készít tetőablakokat. Ez egy teljesen elkülönülő üzletág a gyártón belül.(OEM)

Az alkatrészeket, és (műszaki dokumentációkat) csakis az adott autó vevőszolgálatának adják át, tehát „aftermarket Webasto-vonalon” (mint pl. a mi cégünknek) a gyárból közvetlenül nem!

Sajnos tőlünk hiába kérnek alkatrészeket gyári tetőkhöz, ezt a listák hiányában, és típusismeret nélkül nem tudjuk teljesíteni.

Igaz, hogy a gyárilag beszerelt (Webasto) tetőablakok gyakran nagyon hasonlítanak az utólagos tetőkre, de alkatrészeik mégsem kompatibilisek.

Gyárilag beépített tetők javítására nem szakosodtunk.

Csakis a gyári márkaszerviz tudna szakszerűen segíteni.

SZEMÉLYAUTÓBA GYÁRILAG BESZERELT FŰTŐKÉSZÜLÉKEM ELROMLOTT

Figyelem!

Amit itt írok, az kizárólag egyes személyautó, vagy kisteher vizes fűtésekre vonatkozik. Teher gépkocsi és busz fűtőkészülékeket gond nélkül tudjuk javítani.*

Az állófűtés gyárak a legnagyobb számban közvetlenül az autógyáraknak készítenek személyautó fűtőkészülékeket. Ez egy teljesen elkülönülő üzletág a gyártón belül.(OEM: Original Equipment Manufacturer)

Műhelyünkben sokféle „OEM” készüléket javítunk, de vannak kivételezettek, amelyeket nem.

(Kérem, érdeklődjön, hogy az Ön készülékét lehet-e javítani: info@webastoszerviz.hu)

Ezek azok a típusok, ahol a készülék kizárólag(!) a járműtől kaphat parancsot, vagyis kapcsolt jellel, illetve Webasto teszt rendszerrel sem indítható. Ráadásul több személygépkocsi gyártó javítási technológiája szerint az OEM készülék „javítása” egyenlő az új készülék beszerelésével, vagyis a teljes készüléket ki lehet dobni.

Hogy miért?

Nincs mit tenni, bizonyos kivitelekhez, típusokhoz nem rendelhetőek pótalkatrészek, főleg a víztérrel egybeépített vezérlőegységek.

A bontott sem mindig megoldás, mert a vezérlés kódolása eltérő, az autó nem ismeri fel az alkatrészt. A feltanításhoz profi, az adott autó diagnosztikai rendszerét nagyon jól ismerő szakember kell. De még ekkor is kiderülhet, hogy a hiba nem is a fűtőkészülékben, hanem az őt irányító vezérlő egységben, vagy egy „külső” egység miatt jelentkezik. (CAN-bus hálózat hiba)

A fenti esetekben csakis a gyári márkaszerviz tudna szakszerűen segíteni.

Fontos tudni, hogy az OEM készülékek kívülről (!) nagyon hasonlítanak az utólagosakra, de egyes alkatrészeik nem kompatibilisek.

*(néhány kivételtől eltekintve, kérem érdeklődjön: info@webastoszerviz.hu)

TETŐABLAK BESZERELÉS ŐSSZEL ÉS TÉLEN?

A hideg időszakban, szeptember 15-től március 1-ig a tetőablak beszerelést szüneteltetjük.

Csak nagyon kivételes esetben változtatunk ezen.